کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ «علیرضا عصار» مجری تلویزیون شد گفتگو با چهره‌پرداز فیلم سینمایی «پرویزخان» به بهانه آغاز اکران آنلاین | داوران فجر کار را نادیده گرفتند تونی لیانگ رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم توکیو شد معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش
سرخط خبرها

در عید غدیر چگونه به یکدیگر تبریک بگوییم؟

  • کد خبر: ۱۷۲۹۷۳
  • ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
در عید غدیر چگونه به یکدیگر تبریک بگوییم؟
در عید غدیر با چه جمله‌ای به یکدیگر تبریک بگوییم؟ تبریک و تهنیت و شادباش‌گویی در عید غدیر از اعمال این روز است.

امام‌رضا (ع) متن تبریک گفتن در روز عید غدیر را به غدیریان آموخته‌اند و درباره تهنیت در این روز فرموده‌اند: «هو یوم التهنیه یهنئ بعضکم بعضاً، فاذا لقی المؤمن اخاه یقول: الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر‌المؤمنین و الائمه علیهم‌السلام؛ روز عید غدیر روز تهنیت است. بعضی از شما به بعضی دیگر تهنیت می‌گویند، پس هنگامی که مؤمن برادر مؤمنش را ملاقات کرد بگوید: ستایش خاص خدایی است که ما را از تمسک‌جویان به ولایت امیرالمؤمنین و سایر امامان قرار داد». (الاقبال‌بالاعمال‌الحسنه، سیدبن‌طاووس، ص ۴۶۴-۲۰۳).

در این متن زیبا و روشنگرانه، نکته‌های ناب و درس‌های بزرگی نهفته است. راغب اصفهانی در بیان معنای امساک و تمسک می‌نویسد: «امساک الشئ التعلق به وحفظه و استمسکت بالشئ اذا تحریّتُ الامساک؛ امساک شیء به معنای تعلق به آن و حفظ آن است و زمانی که من امساک چیزی را در سطح مطلوب و شایسته کسب کنم، استمساک به آن شیء کرده‌ام.» (المفردات فی غریب‌القرآن، ماده مسک، ص ۴۱۸).

«تمسک» به معنای چنگ زدن و گرفتن و تعلق یافتن کامل و وابستگی همه‌جانبه و حفظ کردن است.
امیرالمؤمنین امام علی‌بن‌ابیطالب (ع) و سایر امامان، عروه‌الوثقای الهی‌اند که باید به آنان وابستگی پیدا کرد و به آن‌ها اختصاص یافت و به آنان چنگ زد. باید آنان را به امامت و مرجعیت علمی و سیاسی پذیرفت و همواره از آن‌ها پیروی کرد.

در روز عید غدیر به‌صورت برجسته و آشکار و عمومی، حکم وحی الهی را پیامبر خدا (ص) به جهانیان ابلاغ کردند و همه انسان‌ها و اهل ایمان به تمسک کردن به امیرالمؤمنین، امام علی‌بن‌ابیطالب (ع) و سایر امامان دعوت شدند. پیامبر (ص) از همه حاضران خواستند پیام غدیر را به غایبان و از همه پدران خواستند این پیام را به فرزندانشان برسانند.

در روز عید غدیر با تبریک گفتن به یکدیگر، به‌عبارت مذکور این حقیقت الهی را یادآوری و بازگویی می‌کنیم و خدای سبحان را بر توفیق خویش در تمسک به اهل‌بیت (ع) می‌ستاییم. تمسک به امام‌علی (ع) و اهل‌بیت (ع) بر هر مسلمانی واجب است؛ چون امامت و ولایت از اصول دین است. ایمان به امامت و اظهار آن و اطاعت کامل از امام در واژه تمسک، نهفته است. باید حقیقت و جایگاه امامت را شناخت و شناساند و لازم است پدران و مادران، تمسک به امیرالمؤمنین امام علی‌بن‌ابیطالب و سایر ائمه (ع) را به فرزندان خویش آموزش بدهند تا والدین و فرزندان همه از متمسکان به اهل‌بیت (ع) شوند.

«امیرالمؤمنین» لقب ویژه امام علی‌بن‌ابیطالب (ع) است و برای هیچ شخص دیگری به‌کار نمی‌رود. براساس وحی الهی و فرمان پیامبر اعظم (ص) فقط حیدر، امیرالمؤمنین (ع) است. امام‌رضا (ع) در این متن تبریک‌گویی از لزوم تمسک به ولایت امیرالمؤمنین و دیگر امامان یاد کرده‌اند و به‌جای نام علی‌بن‌ابیطالب، لقب امیرالمؤمنین را قرار داده‌اند تا جهانیان بدانند که تنها علی‌بن‌ابیطالب (ع)، امیرالمؤمنین است.

سزاوار است این متن تهنیت در ملاقات‌های روز عید غدیر تکرار شود و همگان با همین جمله به یکدیگر تبریک بگویند و نظام امت و امامت را استمرار بخشند.
متمسک به اهل‌بیت (ع) شخصی است که کوشش می‌کند سبک زندگی برتر اهل‌بیت (ع) را بشناسد و با اندیشه و معرفت به سبک زندگانی آنان آراسته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->